Integritetspolicy

Denna policy riktar sig till dig som på något sätt har kontakt med Terravia, exempelvis som kund, motpart till någon klient eller besökare på hemsidan. Nedan kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter.


Vem är personuppgiftsansvarig?

Terravia AB är personuppgiftsansvarig för sådan behandling som beskrivs i denna informationstext.


Vart vänder du dig om du har frågor?

Om du har frågor kring hur Terravia behandlar dina personuppgifter är du välkommen att ta kontakt med magnus.norberg@terravia.se, som också är dataskyddsombud.

Om du har klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten. I Sverige är det Datainspektionen som är ansvarig för att övervaka tillämpningen av dataskyddslagstiftningen. Du kan kontakta Datainspektionen via deras hemsida www.datainspektionen.se eller genom att skicka ett brev till:


Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm


Vilka uppgifter samlas in?

Terravia samlar in och behandlar alla de personuppgifter som du lämnar till oss, exempelvis:

grundläggande information såsom namn och arbetsplats,

  • – kontaktuppgifter såsom adress och e-postadress,
  • – betalningar,
  • – teknisk information såsom information om ditt besök på vår hemsida eller beteendedata rörande digitala tjänster,
  • – information som du tillhandahåller i samband med möten, utbildningar eller event,
  • – identitetshandlingar eller bakgrundsinformation som vi fått från dig eller samlat in som en del av vår kundkännedom, och
  • – personuppgifter som tillhandahållits från bolagets klienter, för våra klienters räkning eller som upprättats som en del av vårt uppdrag, vilket kan inbegripa känslig personlig information.

Varifrån samlar vi in uppgifter?

Terravia samlar in uppgifter om dig och andra:

  • – när vi inleder en affärsrelation eller utför uppdrag åt dig,
  • – genom vår hemsida,
  • – via e-post eller post sänt till och från oss och
  • – när du förser oss med informationen genom kontakt med oss via möten, samtal, sociala medier, event eller genom att du fyller i formulär.

Terravia kan även komma att samla in eller få information om dig från andra källor, exempelvis:

  • – Offentliga register (t.ex. fastighetsregistret),
  • – UC och
  • – Bolagsverket

Varför behandlar vi personuppgifter?

Terravia samlar in dina personuppgifter genom olika kanaler och för ett flertal olika ändamål. Främst samlar vi in personuppgifter genom kontakt med dig, vår hemsida eller i samband med pågående uppdrag. Genom att lämna uppgifterna utgår vi ifrån att vi har ditt samtycke att behandla uppgifterna. I övrigt behandlas personuppgifter utifrån att det finns ett berättigat intresse utifrån den verksamhet som Terravia driver.


Personuppgifterna används för följande ändamål:

  • – för att undersöka användningen av hemsidan,
  • – för att tillvarata klienters rättsliga intressen,
  • – för att tillhandahålla uppgifter på din begäran,
  • – för att marknadsföra våra tjänster genom till exempel nyhetsbrev, publikationer och event,
  • – för att undvika intressekonflikter,
  • – för att administrera Terravias relation med dig och våra klienter samt upprätthålla våra kontaktlistor,
  • – för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser och
  • – för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Rättslig grund för behandlingen

Terravia behandlar personuppgifter baserat på följande rättsliga grunder:

  • – Samtycke: När du har gett ditt uttryckliga samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för ett eller flera specifika ändamål.
  • – Avtal: När behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal som du är part i eller för att vidta åtgärder på din begäran innan ett avtal ingås.
  • – Rättslig förpliktelse: När behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse som Terravia eller någon av bolagets klienter är skyldig att följa.
  • – Berättigat intresse: När behandlingen är nödvändig för att tillgodose Terravias eller en tredje parts berättigade intressen, förutsatt att dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter inte väger tyngre.

Den juridiska rådgivningen

Terravia behandlar personuppgifter inom ramen för vår juridiska rådgivning i anslutning till uppdrag vi utför åt våra kunder. Vi behandlar identitetshandlingar och bakgrundsinformation som delar av vår kundkännedom, ekonomisk administration och marknadsföring. Sådan behandling innefattar förebyggande av penningtvätt, jävskontroller, heder- och vandelsprövning samt kredituppgifter. Terravia behandlar även personuppgifter som överförs till oss från våra klienter inom ramen för uppdrag. Personuppgifter överförs till tredje part i den utsträckning det är nödvändigt för utförande av uppdraget åt klienten.


Hemsidan

Terravia använder olika verktyg för att granska och föra statistik över besök och användning av hemsidan genom användning av cookies. Du kan när som helst neka användning av cookies genom inställningarna i din webbläsare eller när du kommer in på hemsidan. Detta kan dock påverka användarupplevelsen.


Hur länge sparas personuppgifter?

När Terravia behandlar personuppgifter för att utföra ett uppdrag åt en klient sparar vi personuppgifter i tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar.

När Terravia i övrigt behandlar personuppgifter sparas de så länge som det är motiverat utifrån sammanhanget.


Vilka kan komma att ta del av personuppgifter?

Terravia kan komma att dela dina personuppgifter med betrodda tredje parter som behandlar personuppgifter i enlighet med denna policy. Personuppgifter delas med följande parter:

  • – andra professionella rådgivare.
  • – externa leverantörer av tjänster som kursportaler, communitys, nyhetsbrev, support, ordbehandling, översättningar eller IT-leverantörer.
  • – tredje part inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter, exempelvis domstolar, myndigheter, motparter, motpartsombud eller leverantörer.
  • – tredje part, när det är nödvändigt på grund av en rättslig förpliktelse. Om vi skulle bli skyldiga att röja dina personuppgifter på grund av ett föreläggande kommer vi att informera dig i den utsträckning vi inte är rättsligt förhindrade att göra.

Terravia säljer inte dina personuppgifter och gör inte heller dina personuppgifter tillgängliga för kommersiella ändamål utan att du samtyckt till det.


Hur skyddar Terravia dina personuppgifter?

Terravia använder en rad tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, användning, röjande, förändring eller radering i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.


Vilka länder överför Terravia dina personuppgifter till?

Utöver vad som uttryckligen anges nedan behandlar Terravia endast dina personuppgifter inom EU/EES.

Vissa IT-leverantörer har sin verksamhet utanför EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES, baseras behandlingen antingen på ett beslut från EU-kommissionen som fastställer att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas.

Inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter kan vi komma att i enskilda fall behöva överföra personuppgifter till tredje land. I dessa fall säkerställer vi att det sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, antingen genom att landet som uppgifterna överförs till har en likvärdig skyddsnivå för dina personuppgifter, att vi har vidtagit lämpliga skyddsåtgärder, att du har samtyckt till det eller att överföringen är nödvändig med hänsyn för något av ändamålen i dataskyddsförordningen.


Vilka rättigheter har du gällande dina personuppgifter?

Terravia är en juridisk byrå och vår verksamhet omfattas av tystnadsplikt, vilket innebär att vi – inom ramen för vår verksamhet – oftast inte kan lämna ut personuppgifter till andra än klienten själv. Möjligheterna för andra att utnyttja sina rättigheter kan därför vara begränsade i vissa fall. Detta omfattar dock inte personuppgifter som behandlas utanför uppdrag åt klient, så som för marknadsföring eller besök på hemsidan.


Dina rättigheter

  • Du har rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke, när detta är grunden för behandling av personuppgifterna. Vi upphör då med den behandlingen så långt som det är möjligt. Kontakta oss om du vill ta tillbaka ditt samtycke.
  • Du har rätt att få bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör dig behandlas och i så fall få tillgång till personuppgifterna. Du får då ett utdrag med främst följande information:
  • – ändamålen med behandlingen, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder och varifrån informationen kommer.
  • – Du har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas utan onödigt dröjsmål. Du har även rätt att, när det är lämpligt, komplettera ofullständiga personuppgifter.
  • – Du har under vissa omständigheter rätt att få dina personuppgifter raderade.
  • – Om dina personuppgifter behandlas med stöd av ett allmänt eller berättigat intresse har du rätt göra en invändning mot behandlingen.
  • – Du har rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas i vissa fall.
  • – Du har rätt att få personuppgifter som du tillhandahållit oss i ett maskinläsbart format. Rättigheten gäller sådana uppgifter som behandlas automatiskt och med stöd av ett avtal (med dig) eller ditt samtycke. Du har även rätt att begära att dessa uppgifter överförs till en annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.